De Musicaldatabase

Log in

Of log in met je account:

Wachtwoord vergeten?

Over Annie: Lone van Roosendaal

In 1965 schreef Annie M.G. Schmidt haar eerste musical: Heerlijk Duurt Het Langst. Vijftig jaar later toert de productie weer langs de Nederlandse theaters. Lone van Roosendaal speelt de hoofdrol van Marian. Ter gelegenheid van de Annie M.G. Schmidtweek vertelt ze over Annie en haar musicals.

‘Ik heb de akademie voor kleinkunst gedaan, en daar was Annie heilig,’ vertelt Lone. Als kind kwam Lone, zoals velen van ons, in aanraking met Schmidts jeugdrepertoire, maar op de akademie leerde ze Schmidts volwassen stukken kennen. ‘Die zijn geweldig om te doen!’ Dat Lone nu dan ook de hoofdrol speelt in Schmidts eerste musical, vindt ze fantastisch. ‘We zijn lekker op toer met leuke mensen, een goed stuk en een enthousiast publiek. Jammer dat het bijna afgelopen is.’

Conny Stuart

Schmidt en Bannink schreven de rol van Marian in 1965 voor Conny Stuart. Op de vraag of Lone druk voelde om in de voetsporen van Stuart te treden, antwoordt ze: ‘geen moment. Stuart was in haar tijd een icoon van het soort dat we vandaag de dag niet meer kennen. Nog steeds zie je in opnames van wat een klasse ze was. Maar zoals met veel dingen gebeurt, evolueren zang en speelstijl. Ik ben duidelijk van een andere generatie met andere invloeden, en dat vertaalt zich ook naar mijn spel. Al zou ik willen spelen zoals Stuart, dan nog zou ik het niet kunnen.’

"Het is over"

Stuarts grote solo, "Het is over", ging de boeken in als het beugeltassennummer, waarbij men spontaan de zakdoek uit de tas tevoorschijn haalde. Lone noemt het een prachtig geschreven en gecomponeerd lied. ‘Het is zeker het mooiste nummer dat ik in mijn carrière heb mogen zingen. Ik was er van tevoren ook best zenuwachtig voor. Nog steeds staat de boog elke avond behoorlijk gespannen bij dat nummer. De lijn tussen oprecht en pathetisch is heel dun, dus het is de kunst om daartussen steeds weer te balanceren.’

Tijdloze thematiek

Hoewel Heerlijk Duurt Het Langst is geschreven in 1965, is het volgens Lone absoluut niet gedateerd. ‘Het verhaal speelt zich dan wel af in de jaren zestig, maar de thematiek blijft tijdloos. Overspel, huwelijkssleur, tienerdochterstress… Het enige verschil met nu is dat vrouwen over het algemeen financieel zelfstandiger zijn. Daarom is het makkelijk voor een vrouw om voor zichzelf te kiezen. Toch blijf ik er bij dat men ook nu tot het uiterste gaat om een huwelijk te redden als er kinderen in het spel zijn. Wat dat betreft is er niets veranderd.’

Wel is het stuk minder choquerend dan het in de jaren zestig was. Lone licht toe: ‘scheidingen, overspel en allochtone vriendjes zorgen ongetwijfeld nog steeds voor onrust in de privésituatie. Maar het verschil met toen is dat de publieke reactie uitblijft. Er zijn tegenwoordig schoolklassen vol kinderen met gescheiden ouders zonder dat iemand daar wakker van ligt.’

Jonge generatie

Maar kan de jonge generatie nog wat met deze musical? Lone: ‘hoewel ons publiek gemiddeld gezien ouder is, vinden de jonge mensen die komen kijken het verrassend leuk. Mijn beide dochters van 13 en 21 vinden het een van de leukste stukken waar ik in heb gestaan.’ Lone benadrukt dan ook dat het publiek zich vooral niet moet laten misleiden door het feit dat Heerlijk Duurt Het Langst al vijftig jaar oud is. ‘Het is geestig, ontroerend en nog steeds van deze tijd. Bovendien bevat het stuk de mooiste nummers uit de Nederlandse kleinkunst.’ Dat de voorstelling ook in 2015 publiek trekt, bewijst volgens Lone dat Annie een visionair was. ‘Zo jammer dat ik haar nooit heb mogen ontmoeten.’

Tip van Lone: ‘als je een beeld wil krijgen van Annie moet je haar biografie eens lezen. Die is net als haar werk grappig, ontroerend, ambivalent, vinnig en eerlijk.’

Heerlijk Duurt Het Langst is nog tot en met 14 juni te zien in verschillende Nederlandse Theaters. Zet de musical in je logboek via de productiepagina.

22 mei 2015, 15:03

Deel: